Köpvillkor
1. Allmänna villkor
Onlinecykel tillämpar såväl konsumentköplagen som distansavtalslagen. För att genomföra en beställning måste kund vara myndig, 18år, eller ha målsmans medgivande. Med kund avses en fysisk person.
2. Beställning
Beställning av Onlinecykels produkter kan göras via www.onlinecykel.se och inkommande beställning besvaras med en skriftlig orderbekräftelse via mail.
Onlinecykel förbehåller sig rätten att neka kund köp. Alla beställningar där kunden erhållit orderbekräftelse anses bindande. Har du gjort en beställning av misstag måste du därför kontakta oss omedelbart (inom en timme via mail). Senare annulleraring av order medför en kostnad på 795kr.
Om en vara är slut i lager kontaktar vi dig och lägger varan på restorder. När den restnoterade varan är åter i lager skickar vi den till dig. Vill du inte ha den restnoterade varan kan du när som helst kontakta oss för att avboka den.
3. Priser
Alla priser anges inklusive svensk moms, för närvarande 25% och anges i svenska kronor. Onlinecykel reserverar sig för momshöjningar och andra prisförändringar som vi inte kan råda över. Onlinecykel reserverar sig för felskrivningar i prislista.
4. Betalning
Faktura
Du har möjlighet att handla mot faktura och betala inom 14 dagar. Vid betalning, vänligen ange fakturanummer. Vid försenad eller utebliven betalning, kontakta Svea Ekonomi.
Flexibel delbetalning med Svea
Med Svea flexibel delbetalning kan du välja att dela upp betalningen på 6–36 månader. Om du väljer att betala med Svea Ekonomi, delas dina uppgifter med dem.
Kortbetalning
Vi accepterar betalning med Visa och Mastercard. Kortbetalningar sker säkert via en krypterad anslutning till Dibs genom Svea Pay.
Företagsfaktura
Följande gäller för kunder som handlar i egenskap av företag och väljer betalning via faktura ("företagsfaktura").
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum (eller det datum som framgår av fakturan). Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2 % per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 ("Svea Bank"). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08-514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.
5. Leveranstid
Leveranstiden är just nu ca 3 - 7 arbetsdagar från orderdatum (Norrland + 2 dagar.) Avvikelser kan förekomma. I sådana fall kontaktar vi kunden. Cykel & Fritid kan inte hållas ansvarig att leverera slutsåld eller utgången produkt. Eventuell fraktkostnad syns alltid i varukorgen.
Batteri som beställs till elcyklar tar lite längre tid eftersom att det måste skickas som farligt gods, leveranstid ca 7-12 dagar.
6. Leveransförsening
Om leveransförsening av någon anledning uppstår kommer vi att kontakta dig. Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Du som kund har dock rätt att häva köp vid omfattande leveransförsening.
Det kan uppstå situationer som gör det omöjligt för oss att fullfölja en beställning, exempelvis om våra leverantörer inte kan fullfölja sina åtaganden gentemot oss. Onlinecykel förbehåller sig rätten att friskriva sig från ersättning till kund vid sådana situationer eller vid leveransförsening.
7. Frakt
Cyklar levereras med DHL Home Delivery till er dörr med avisering via sms och Mail vid Cykelköp.
Så här fungerar Home delivery:
- Du får ett sms med en länk till DHL's hemsida för att enkelt välja önskad leveransdag och tid. Man kan legitimera sig i förväg med BankID eller Freja eID. Du har också möjlighet att låta en annan person ta emot leveransen genom att dela en QR-kod. För de som föredrar det, finns även alternativet att välja leverans utan kvittens, eller att själv hämta sändningen på DHLs terminal.
- Du får ett sms om att leveransen är på väg.
- Chauffören kontaktar dig 15 – 30 minuter innan ankomst.
- Leveransen går till tomtgräns/entré men för att hjälpa kunden ännu mer finns det tillval som till exempel inbärning.
Många av våra cyklar och skickar vi fraktfritt (det framgår alltid i varans beskrivning om den levereras med fri frakt)
Små tillbehör/reservdelar har en frakt på 89kr till ett utlämningsställe nära er adress.
Batterier skickas ej med DHL och kan ha en något längre leveranstid eftersom de skickas med farligt gods.
Du kan alltid se eventuell fraktkostnad i kassan innan du genomför köpet.
Vid ändring av leveransadress efter orderläggning tillkommer en avgift på 200 kr. Om ni mailar oss direkt efter er order max 10min, så kan vi byta adress utan extra kostnad.
Kontrollera alltid ditt mottagna paket innan du skriver på fraktsedeln till chauffören så det inte är skador på kartongen. Om man ser skador på kartongen skall det noteras på fraktsedeln annars blir det svårt att hävda fraktskador i efterhand.
8. Garanti
Vi strävar efter att alla våra kunder ska vara helt nöjda med sina köp. Om du upplever problem med en produkt, kontakta oss gärna omgående. Garantivillkoren varierar mellan olika varor. För cyklar kan du snart läsa om varumärkesspecifika garantivillkor här (länk kommer inom kort). För produkter utan särskild garanti gäller alltid konsumentköplagen; mer information hittar du under punkt 10: "Reklamation".
Ditt kvitto fungerar som garantisedel, så spara det under hela garantitiden!
Observera att ingen garanti gäller för pedaler och vevarmar som monterats felaktigt. Problem med lösa pedaler beror ofta på felaktig montering, exempelvis om de monterats spegelvänt eller skruvats fast för löst. Det är kundens ansvar att se till att pedalerna monteras korrekt enligt instruktionerna. Behöver du hjälp med montering? Kontakta oss via e-post eller besök avsnittet "Monteringshjälp" på vår hemsida.
Eventuella klagomål på själva leveransen (exempelvis cyklar som skadats i frakten) bör rapporteras inom fem (5) dagar från mottagandet av varorna.
9. Öppet Köp /Ångerrätt
Onlinecykel tillämpar Distansavtalslagen. Det innebär att du som kund har rätt till 14 dagars returrätt, utan speciell anledning. Varan skall returneras i oförändrat skick och i
originalemaballaget. Cykel & fritid förbehåller sig rätten att debitera kund om något skulle
saknas, exempelvis bruksanvisning. Kunden står själv för returkostnader. Vi hämtar ej gods -returer måste gå direkt till oss-ej till utlämningsställe. Returer som skickas mot postförskott löses ej ut.
Ångerrätten gäller inte för eldetaljer (batterier och laddare) eller specialbeställda produkter. Vi säkerställer att alla batterier och laddare fungerar innan de skickas. Det är ditt ansvar att kontrollera att batteriet eller laddaren passar till just din cykel. Om du är osäker, vänligen kontakta oss via e-post för hjälp.Kontakta alltid oss innan du skickar tillbaka produkten. Så snart vi har återfått varan återbetalas dina pengar.
10. Reklamation
Onlinecykel tillämpar Konsumentköplagen vid reklamationer.
Därmed åtar vi oss att reparera felaktiga eller trasiga produkter utan extra kostnad. Vi äger rätten att anvisa verkstad för eventuell reparation.
Tänk på att inte lösa ut paket med synliga fel som kan ha påverkat skicket på varan ni beställt. Gör i så fall en reklamation till DHL direkt på utlämningsstället eller till chauffören och be dem skicka tillbaka paketet till Cykel & Fritid AB och notera anledningen till returen på paketet. Maila sedan till info@cykelfritid.se för att informera om reklamationen.
Du har rätt att reklamera en vara inom tre år. Reklamationen bör göras inom skälig tid från det att felet upptäcktes. Observera att reklamationsrätten kan vara begränsad i vissa fall, till exempel om en komponent har monterats felaktigt eller om produkten har använts på ett vårdslöst sätt. Läs mer på konsumentverket.se
11. Outlösta paket
Om du av någon anledning inte löser ut ditt paket står du själv för kostnaderna för frakt och eventuell postförskottsavgift.
Tänk på att liggtiden på DHL har förkortats till 5 dagar! Outlösta paket debiteras en avgift, för närvarande 695:-. Avgiften debiteras i efterskott. Vid utebliven betalning vidarebefordras ovillkorligen kraven till inkassoservice. Inga undantag görs.
12. Säkerhet
Genom att handla från denna sida godkänner du att vi delar din kundinformation med Svea Ekonomi AB och Ve. All information hanteras i enlighet med rådande lagar och riktlinjer. EU-förordningen, även kallad GDPR (General Data Protection Regulation), stärker dina rättigheter vid behandling av din personinformation. GDPR ersätter helt den nuvarande Personuppgiftslagen (PuL) och medför en rad positiva förändringar för dig som kund.
Vi samlar tillsammans med vår partner Ve in personuppgifter från dig som kan komma att användas i marknadsföringsändamål i enlighet med vad som närmare anges i vår respektive Ve:s intergritetspolicy, https://www.ve.com/sv/integritetspolicy.
För att du ska känna dig trygg och få bättre inblick i hur vi hanterar dina personuppgifter har vi uppdaterat vår integritetspolicy.
Du är så klart alltid välkommen att kontakta oss om du har några frågor.
13. Reservation
Onlinecykel reserverar sig mot felaktigheter i innehåll och prislista på webbsidan i bland ändrar leverantören i specifikation.
14. Cookies
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.
Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.
Vi samlar tillsammans med vår partner Ve in personuppgifter från dig som kan komma att användas i marknadsföringsändamål i enlighet med vad som närmare anges i vår respektive Ve:s cookie policy, https://www.ve.com/sv/policy-for-cookies
15. Styrelsens Säte.
Org nr 556947-6152 Firma : Onlinecykel i Sverige AB